Analiza rynku florystycznego w Polsce

Lista osób, które marzą o własnej kwiaciarni lub hurtowni kwiatów nie jest wcale mała. Trudno się temu zresztą dziwić, mamy bowiem do czynienia z pracą, która jawi się jako wyjątkowo przyjemna. Kto nie chciałby codziennie otaczać się pięknie pachnącymi roślinami?

Niestety, wcale nietrudno jest się domyślić, że zarówno własna kwiaciarnia, jak i hurtownia kwiatów wymaga od nas znajomości tego, czym charakteryzują się poszczególne gatunki roślin. Co więcej, konieczne staje się zapoznanie się z mniej i bardziej zaawansowanymi metodami tworzenia tak zwanych kompozycji okolicznościowych. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto też zapoznać się z samym rynkiem florystycznym i jego specyfiką, będziemy bowiem dysponowali wówczas wiedzą, która pozwoli nam na rozwinięcie firmy rzeczywiście konkurencyjnej.

Gdy zastanawiamy się nad hurtownią kwiatów powinniśmy mieć świadomość tego, że mówimy w jej przypadku o inwestycji nie tylko ogromnej, ale również dość ryzykownej. Tak kwiaty cięte, jak i doniczkowe znane są przecież z tego, że zalicza się je do towarów o obniżonej trwałości. W praktyce oznacza to, że konieczne jest wyjątkowo trafne prognozowanie zgłaszanego przez rynek zapotrzebowania, kwiaty nie mogą bowiem przebywać w hurtowni zbyt długo. Dla branży florystycznej charakterystyczna jest również sezonowość. Wszystkie hurtownie kwiatów mogą więc liczyć na większe obroty przede wszystkim przed ważnymi uroczystościami takimi, jak choćby dzień kobiet lub dzień matki.

Hurtownia może też oczekiwać zapotrzebowania na swoje produkty, gdy kończy się rok szkolny oraz w tych miesiącach, w których najczęściej organizowane są śluby i wesela. Gdy mamy do czynienia z kwiaciarniami, realia związane z ich funkcjonowaniem są nieco inne niż ma to miejsce w przypadku hurtowni, choć i w tym przypadku należy się liczyć z dużymi przemianami, jakim podlega polski rynek florystyczny. Nieubłaganie zbliża się czas, w którym w niepamięć odejdą ostatnie budki z kwiatami, pojawia się bowiem zapotrzebowanie na eleganckie salony florystyczne.

Coraz częściej mamy też do czynienia ze sklepami sieciowymi oraz kwiaciarniami czynnymi całą dobę i świadczącymi usługi z zakresu poczty kwiatowej. Oczywiście, ich znakiem rozpoznawczym jest konieczność płacenia wyższych cen za pojedyncze kompozycje, nie można jednak nie zgodzić się z tym, że mamy do czynienia z rozwiązaniami, które zapewniają klientom pewien poziom luksusu. Asortyment wspomnianych sklepów składa się przy tym w dużej mierze z nowości florystycznych, dobrze przeszkolony personel może zaś pochwalić się znajomością wielu technik pozwalających na układanie kwiatów. We wspomnianych salonach florystycznych systematycznie rośnie znaczenie, jakie odgrywa wysoki poziom obsługi klienta, a nawet swego rodzaju artystyczna oprawa. Nie ma już mowy o pojedynczych kwiatach udekorowanych wstążką, a nawet o prostych wiązankach. Kwiaciarnie, którym zależy na utrzymaniu się na rynku muszą zatem charakteryzować się konkurencyjnością, gdy bowiem w grę wchodzą tanie kwiaty, te oferuje dziś market.

Kategorie: Kwiatowy biznes,